Veelgestelde vrAGEN
Vragen en antwoorden voor consumenten
Een review is een beoordeling. Hiermee helpt u andere consumenten om een keuze te maken. Hierbij is het belangrijk dat dit onafhankelijk is beoordeeld.
Het is van belang dat uw review is geschreven op basis van uw mening en uw ervaring. Een review op basis van ‘horen zeggen’ is geen ervaring die u zelf hebt opgedaan en is daarom niet toegestaan. Het moet uw ervaring/mening zijn.
Wat volstaat als ervaring?
Een ervaring op basis van (bijvoorbeeld) een blik op de website of het contact zoeken zonder reactie te ontvangen, is helaas niet voldoende voor een beoordeling op ons platform. Er moet interactie zijn geweest met het bedrijf.
Door via een review het bedrijf te beoordelen op hun prijs, product (die ze wel of niet aanbieden) of betaalmogelijkheid (missen van een aanbieder) is helaas niet voldoende voor een review bij ons.
Wees uitgebreid in uw review wat uw ervaring/mening is. Dit helpt onze klant en hun potentiële klanten alleen maar verder. Door uitgebreid uw ervaring toe te lichten is deze het meest waard.
Ons platform is niet bedoeld om middels het schrijven van een review te reageren op een andere review of gegeven bedrijfsreactie, dit is dan ook niet toegestaan.
Wat mag niet?
Bedreigingen, liegen, discriminatie, haat zaaiende teksten, bevooroordeeld commentaar, intimideren, chanteren of het kleineren en/ of beledigen van personen. Ook het direct aanvallen van personen of personeel is streng verboden.
U dient geen inbreuk te maken op andermans rechten en handelt met deze review niet onrechtmatig. De persoonlijke veiligheid van iemand en zijn of haar eigendommen mag niet bedreigd, misbruikt en/of gekwetst worden.
Het prijsgeven van herleidbare persoonsgegevens via een review is niet toegestaan. Dit geldt voor uw gegevens, maar zeker voor die van een ander. Denk aan voor- en achternaam, adres, leeftijd, telefoonnummer of woonplaats. Alleen een voornaam kan, maar een combinatie van voornaam en woonplaats zijn herleidbare persoonsgegevens. Niemand kan oordelen hoe een ander dit opvat, houdt deze gegevens daarom zoveel mogelijk buiten u review.
Een ervaring op basis van (bijvoorbeeld) een blik op de website of het contact zoeken zonder reactie te ontvangen, is helaas niet voldoende voor een beoordeling op ons platform. Er moet interactie zijn geweest met het bedrijf.
Door via een review het bedrijf te beoordelen op hun prijs, product (die ze wel of niet aanbieden) of betaalmogelijkheid (missen van een aanbieder) is helaas niet voldoende voor een review bij ons.
Wees uitgebreid in uw review wat uw ervaring/mening is. Dit helpt onze klant en hun potentiële klanten alleen maar verder. Door uitgebreid uw ervaring toe te lichten is deze het meest waard.
Ons platform is niet bedoeld om middels het schrijven van een review te reageren op een andere review of gegeven bedrijfsreactie, dit is dan ook niet toegestaan.
Bedreigingen, liegen, discriminatie, haat zaaiende teksten, bevooroordeeld commentaar, intimideren, chanteren of het kleineren en/ of beledigen van personen. Ook het direct aanvallen van personen of personeel is streng verboden.
U dient geen inbreuk te maken op andermans rechten en handelt met deze review niet onrechtmatig. De persoonlijke veiligheid van iemand en zijn of haar eigendommen mag niet bedreigd, misbruikt en/of gekwetst worden.
Het prijsgeven van herleidbare persoonsgegevens via een review is niet toegestaan. Dit geldt voor uw gegevens, maar zeker voor die van een ander. Denk aan voor- en achternaam, adres, leeftijd, telefoonnummer of woonplaats. Alleen een voornaam kan, maar een combinatie van voornaam en woonplaats zijn herleidbare persoonsgegevens. Niemand kan oordelen hoe een ander dit opvat, houdt deze gegevens daarom zoveel mogelijk buiten u review.
Ja, als consument kunt u zowel op uitnodiging schrijven als zonder uitnodiging een review schrijven. Natuurlijk is het niet de bedoeling om willekeurig reviews voor bedrijven waar u geen klant van bent te geven daarom wordt hier ook op gecontroleerd.
Ja, dat kan. Door opnieuw op de link te klikken in de uitnodigingsmail, kan u opnieuw een review geven en wordt de oude review vervangen.
Nee, beoordelingen kunnen niet worden verwijderd door u of het bedrijf waar u een aankoop hebt gedaan of dienst heeft afgenomen. Een bedrijf kan hier wel op reageren, zodat een eventuele klacht opgelost wordt. Ook negatieve ervaringen worden dus gewoon getoond. CustomerCheck kan een beoordeling wel verwijderen, maar doet dat alleen als deze niet aan onze richtlijnen voldoet, er na een klacht van de beoordeelde uit onderzoek is gebleken dat de review niet klopt of wanneer er persoonsgegevens worden gedeeld.
Ja, de reviewscore die u hier ziet staan is de gemiddelde score van alle reviews die klanten hebben achtergelaten.
Ieder bedrijf heeft af en toe te maken met kritische beoordelingen of ontevreden klanten. Op elke review kan door hen gereageerd worden. Zo is het voor iedereen zichtbaar op welke manier een bedrijf omgaat met kritiek en of klachten worden opgelost. Ziet u dat een bedrijf in korte tijd veel beoordelingen heeft gekregen? Het is mogelijk dat zij veel klanten tegelijk hebben gevraagd om een review te plaatsen. Bedrijven kiezen zelf wie ze hiervoor uitnodigen. De meeste van onze klanten doen dit op grote schaal en meestal zonder dat ze vooraf weten hoe de ervaring van een koper is geweest. Wij hebben hierover regelmatig overleg met onze klanten zodat we voorkomen dat er alleen bekende en goede klanten worden gevraagd voor een review. Het is niet alleen ongeloofwaardig, consumenten gaan het na verloop van tijd zelf ook opmerken. Wanneer u als ontevreden consument alleen positieve ervaringen op de website van een bedrijf leest maar u zelf nooit bent uitgenodigd voor een review dan werkt dit uiteindelijk niet in het voordeel van onze klant. Daarom bieden wij ook de mogelijkheid om een review te geven zonder te worden uitgenodigd door het desbetreffende bedrijf. Hierdoor wordt het proces transparanter omdat bedrijven niet alleen klanten kunnen uitnodigen waarvan ze zeker weten dat ze een positieve review geven.
Als u niet zeker weet of een CustomerCheck klant echt gecertificeerd is, kunt u dit checken door de CustomerCheck keurmerk widget die op de website van de klant is geplaatst klikken.
Hierna opent er een venster waarin de volgende informatie vermeld wordt:
Keurmerk van (bedrijsnaam)
Status: Geldig
CustomerCheck klant sinds:
Gecertificeerd sinds:
(bedrijfsnaam) is gecontroleerd en voldoet
aan het criteriabeleid van CustomerCheck.
✓ Geverifieerd account
✓ Betrouwbare reviews
✓ Meer dan 1 jaar actief
Kopers van een product of dienst mogen één beoordeling schrijven over hun ervaringen met het bedrijf. Dit doen wij om misbruik te voorkomen. Tevreden klanten of bekenden van een bedrijf kunnen op deze manier de reviewscore niet of nauwelijks manipuleren. Onze systemen zijn zo ingericht dat we een melding ontvangen wanneer iemand probeert om meerdere reviews te geven. Het is wel mogelijk om meer dan één beoordeling te geven als u een andere dienst of ander product hebt gekocht bij hetzelfde bedrijf.
Dat kan zeker. Nadat je een beoordeling geplaatst hebt kun je deze delen via Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en nog veel andere platformen. Deze mogelijkheid ziet u staan onder de review.
Dit kan u doen nadat u uw review heeft gegeven, onderaan de review staat de mogelijkheid om de review te delen via Social media. Deze optie herkent u aan de buttons met het logo’s van de desbetreffende Social media platformen. Ziet u het gewenste Social media platform er niet tussen staan, ga dan met uw muis naar de + button zodra u hier op staat opent een venster met alle andere mogelijkheden om uw review te delen.
Wij vinden betrouwbaarheid van Reviews enorm belangrijk. Reviews moeten dan ook aan voorwaarden voldoen. Houden consument zich bij het schrijven van een beoordeling niet aan de regels, dan kan het bericht (deels) worden aangepast of zelfs verwijderd. Ook zijn er diverse technische maatregelen genomen zodat een consument of concurrent niet ten onrechte een beoordeling kan schrijven.
Uiteraard zal u eerste een product gekocht moeten hebben of een dienst hebben afgenomen. U heeft een eerste indruk. U kunt dan al beoordelen of het bedrijf waarmee u zaken heeft gedaan prettig is. Wees open en eerlijk. Hiermee helpt u andere consumenten het beste. Uiteraard helpt u een ondernemer ook bij het schrijven van een review. Deze informatie is waardevol. Zowel bij een positieve als negatieve beoordeling is waarde te behalen. Van deze informatie kan de ondernemer leren en een potentiële klant zien of het serviceniveau goed is. Geef naast een cijfer ook een toelichting. Dit geeft meer inhoud aan u review. U kunt hier specifiek ingaan op punten die u als prettig heeft ervaren, maar natuurlijk ook punten vermelden die voor verbetering in aanmerking komen.
Over smaak valt niet te twisten. Iedereen is anders. Wees duidelijk over u gevoel bij het plaatsen van een beoordeling. Houd hier wel rekening met feiten en schrijf geen onzin. Tot slot; blijf beknopt in u omschrijving. Een A4 lange tekst zal door andere consument niet snel gelezen worden. Blijf kort en bondig. Een aantal duidelijk zinnen zeggen meer dan een lang verhaal.
Nee, dit kunnen bedrijven zelf niet. Ook CustomerCheck past geen reviews aan. De review moeten onafhankelijke en eerlijk geschreven zijn. Zoals de consument de review schrijft zal deze ook gepubliceerd worden.
Er zijn echter uitzonderingen. Als een beoordeling niet aan de richtlijnen cq voorwaarden voldoet, dan kan deze aangepast of zelfs verwijderd worden. Bijvoorbeeld als een consument persoonsgegevens deelt, of andere privacygevoelige gegevens. Een bedrijf kan op iedere beoordeling reageren met een bericht. Zo kunt u zien wat een bedrijf doet met uw beoordeling.
In basis worden negatieve Reviews niet verwijderd. Een bedrijf kan dit zelf nooit doen. Indien een beoordeling niet aan de voorwaarden voldoet, kan op basis daarvan tot verwijdering worden overgegaan. Als een beoordeling voldoet, dan zal deze niet verwijderd worden. Zowel positieve als kritische beoordelingen worden geplaatst.
Iedere beoordeling die niet voldoet aan de gestelde voorwaarden zal worden verwijderd. In sommige gevallen zullen wij u verzoeken de beoordeling aan te passen. Een bedrijf kan dit nooit. Dit doen wij alleen bij constatering of melding van een beoordeling die in tegenstrijd met de voorwaarden geschreven is.